„Fratilor locuitori ai Tarii Romanesti - glasuia
Proclamatia de la Pades din 1821 a lui Tudor
Vladimirescu – veri de ce neam veti fi, nici o pravila nu opreste pe om de a intampina raul cu rau.
Dar pe balaurii care ne inghit de vii, capeteniile noastre, zic, atat cele bisericesti cat si cele politicesti,
pana cand sa-i suferim a ne suge sangele din noi, pana cand sa le fim robi? (…) Veniti dar, fratilor,
cu totii, cu rau sa pierdem pe cei rai, ca sa ne fie noua bine…". La chemarea lui Tudor au raspuns cu entuziasm sute de tarani, mestesugari, targoveti si chiar mici boieri patrioti. Masele populare nu mai
puteau suporta dominatia turco-fanariota si abuzurile boierimii, fiscalitatea excesiva, plata haraciului, a peschesului, a mucarerului, a dijmelor si clacii, a datoriilor. In fata multimii adunate la Pades, Tudor a proclamat la 23 ianuarie 1821 Adunarea norodului, care trebuia sa hotarasca in problemele importante ce framantau societatea romaneasca. Astfel, a inceput una din cele mai insemnate revolutii a romanilor dornici sa inlature pentru totdeauna dominatia straina si exploatarea feudala. Nucleul revolutiei il
constituie pandurii olteni, care, desi se sacrificasera in lupta impotriva turcilor, in razboiul ruso-turc din 1806-1812, acum erau supusi la „numeroase dajdii" si in primejdie de a fi asimilati cu clacasii. Oastea stransa la Pades, inarmata cu pusti, pistoale, sabii, lanci, coase, ghioage, furci de fier, securi etc., s-a indreptat pe valea Motrului spre Strehaia si de aici, spre Tantareni. La ordinul lui Tudor, au fost
ocupate manastirile Tismana, Strehaia si Motru, care au fost fortificate si transformate in puncte
intarite de sprijin ale rasculatilor. Stiind ca poporul roman nu va putea singur sa-si castige libertatea nationala, Tudor a luat legatura cu patriotii sarbi, macedoneni, muntenegreni si greci, care, ca si romanii, doreau sa inlature dominatia otmana. In timpul stationarii la Tantareni, oastea lui Tudor a ajuns la peste 4000 de panduri si 500 de arnauti, cuprinzand trupe de infanterie, cavalerie, artilerie si elemente de asigurare materiala cu munitii si alimente. Detasamente speciale au ocupat in acest timp si manastirile Crasna, Polovraci, Horezu, Bistrita si Cozia, in care au ramas garnizoane armate pentru aparare.
Programul revolutiei, initiat prin Proclamatia de la Pades, este definitivat prin Cererile norodului romanesc din februarie si Memorandumul catre divanul tarii, din martie 1821.
Vladimirescu – veri de ce neam veti fi, nici o pravila nu opreste pe om de a intampina raul cu rau.
Dar pe balaurii care ne inghit de vii, capeteniile noastre, zic, atat cele bisericesti cat si cele politicesti,
pana cand sa-i suferim a ne suge sangele din noi, pana cand sa le fim robi? (…) Veniti dar, fratilor,
cu totii, cu rau sa pierdem pe cei rai, ca sa ne fie noua bine…". La chemarea lui Tudor au raspuns cu entuziasm sute de tarani, mestesugari, targoveti si chiar mici boieri patrioti. Masele populare nu mai
puteau suporta dominatia turco-fanariota si abuzurile boierimii, fiscalitatea excesiva, plata haraciului, a peschesului, a mucarerului, a dijmelor si clacii, a datoriilor. In fata multimii adunate la Pades, Tudor a proclamat la 23 ianuarie 1821 Adunarea norodului, care trebuia sa hotarasca in problemele importante ce framantau societatea romaneasca. Astfel, a inceput una din cele mai insemnate revolutii a romanilor dornici sa inlature pentru totdeauna dominatia straina si exploatarea feudala. Nucleul revolutiei il
constituie pandurii olteni, care, desi se sacrificasera in lupta impotriva turcilor, in razboiul ruso-turc din 1806-1812, acum erau supusi la „numeroase dajdii" si in primejdie de a fi asimilati cu clacasii. Oastea stransa la Pades, inarmata cu pusti, pistoale, sabii, lanci, coase, ghioage, furci de fier, securi etc., s-a indreptat pe valea Motrului spre Strehaia si de aici, spre Tantareni. La ordinul lui Tudor, au fost
ocupate manastirile Tismana, Strehaia si Motru, care au fost fortificate si transformate in puncte
intarite de sprijin ale rasculatilor. Stiind ca poporul roman nu va putea singur sa-si castige libertatea nationala, Tudor a luat legatura cu patriotii sarbi, macedoneni, muntenegreni si greci, care, ca si romanii, doreau sa inlature dominatia otmana. In timpul stationarii la Tantareni, oastea lui Tudor a ajuns la peste 4000 de panduri si 500 de arnauti, cuprinzand trupe de infanterie, cavalerie, artilerie si elemente de asigurare materiala cu munitii si alimente. Detasamente speciale au ocupat in acest timp si manastirile Crasna, Polovraci, Horezu, Bistrita si Cozia, in care au ramas garnizoane armate pentru aparare.
Programul revolutiei, initiat prin Proclamatia de la Pades, este definitivat prin Cererile norodului romanesc din februarie si Memorandumul catre divanul tarii, din martie 1821.
In acest program se prevedea ca dregatoriile
tarii, atat in aparatul de stat cat si in cel bisericesc, sa nu se mai vanda,
ci sa se obtina pe merit, sa fie reglementate darile la patru pe an si sa fie
platite la trei luni; sa se desfiinteze taxele pentru a fi inlesnit comertul,
sa se desfiinteze privilegiile boieresti si sa se reinfiinteze armata
nationala. Evitand un razboi inchis cu Poarta, dar care nu putea fi exclus in
viitor, Tudor solicita in prima urgenta „desfiintarea cu totul si pentru
totdeauna a oranduirii domnilor greci in Tara Romaneasca" si instaurarea
domniilor pamantene, precum si recunoasterea de catre Inalta Poarta a
drepturilor pe care le-au avut in vechime Tarile Romane prin tratatele
incheiate cu Mircea, Stefan si alti domni.
Vestile despre rascoala din Oltenia
au ingrijorat „Comitetul de obladuire", format la moartea domnitorului
Alexandru Sutu, si Divanul, si au bagat groaza in boieri. Tudor este calificat
„talhar", „tradator", „facator de rele", „vrajmas al
patriei". Unii au informat imediat Poarta pentru ca sa fie „sfaramat"
cu „preaputernicul brat al imparatiei" acest „razvratitor". Alti
boieri, auzind ca oastea revolutionara se indreapta spre Capitala, si-au facut
bagajele si au plecat peste granita, in imperiul austriac, pentru a-si salva
pielea.
In calea ostirii lui Tudor, in directia
Craiovei, e trimis vornicul Nicolae Vacarescu, cu misiunea de a inabusi
revolutia. Acestuia i s-au pus la dispozitie unitatile de arnauti de sub
comanda lui Hagi Prodan, delibasa Mihail si bulucbasa Ieni. Raspunzand
scrisorii lui Nicolae Vacarescu, prin care era acuzat ca „vrajmas al
patriei", fiul de oltean din satul Vladimiri, districtul Gorj, care era
atasat trup si suflet patriei sale, a dat o apreciere geniala patriei si
asa-zisului patriotism boieresc: „pre semne, dumneata pre norod, cu al carui
sange s-a hranit si s-a poleit tot neamul boieresc si numai pre jefuitori ii
numesti patrie (…)- spune Tudor in scrisoarea sa -. Dar, cum nu socotiti
dumneavoastra ca patria sa cheama nordul, iar nu tagma jefuitorilor".
Tudor incheie amintind boierului Vacarescu despre parintii sai, boirii
Vacaresti, „care niciodata nu s-au ridicat cu arme de moarte impotriva
patriei". El invita pe Vacarescu la o intrevedere pentru a discuta ce
oranduieli asteapta norodul de la carmuitori.
Aceeasi pozitie de mare patriot a
lui Tudor o aflam si din scrisoarea catre Al. Pini, diplomat tarist si
sustinator al Eteriei, care il acuza pe conducatorul revolutiei romane, cand a
trecut Oltul, ca a atacat patria. „Se cade sa fac stiut excelentei voastre ca
eu sunt un adevarat fiu al Patriei, care din tineretea mea, i-am facut multe si
folositoare slujbe; insa ca n-am dobandit alt folos fara decat iubire si
jertfire de la norod, iar din partea boierilor nu mi-a fost cu putinta a
dobandi cat de mic folos". Ca acestia „numai din pretesugul lor pentru
straini sunt naraviti a prapadi tara (…). Si eu de capul meu nicidecum n-am
incercat cea de acum pornire". Tudor Vladimirescu arata ca este un
reprezentant „al norodului" si norodul, spunea el, „m-au luat a le fi
chivernisitor in treaba cererii dreptatilor".
Voind sa evite varsarile de sange,
Tudor Vladimirescu i-a cerut lui Al. Pini sa „binevoiasca a mijloci la boierii
obladuitori ai Divanului sa nu mai trimita trupe impotriva norodului",
care s-a ridicat sa-si ceara drepturile. In acelasi timp, el avertiza foarte
drastic; „Caci trebuie sa va fac stiut, domnule, ca de se va trage macar un foc
de arma asupra norodului, atunci in Tara Romaneasca nu va mai ramane nici macar
un suflet de neam boieresc".
Fiind rechemat la Bucuresti,
Vacarescu nu a mai apucat sa atace tabara lui Tudor de la Tantareni. O mare
parte din arnauti, pe care conta stapanirea, au trecut de partea lui Tudor.
Misiunea noului trimis al Divanului, Samurcas, avand acelasi scop, de a opri
prin orice mijloc intinderea revolutiei, a esuat.
Ajunsi la Craiova, Samurcas impreuna
cu consulul si eteristul Al. Pini pusesera la cale asasinarea lui Tudor
Vladimirescu, prin Hagi Prodan, aderent la cauza eterista, insa tentativa nu a
avut loc, Tudor punand mana pe scrisorile compromitatoare. Ca sa mascheze
complotul, Constantin Samurcas il cheama pe Tudor la Craiova pentru tentative.
Tudor merge cu gandul de a pedepsi pe criminali, dar fiind informat ca Tudor
aflase de uneltirea lor, acestia au fugit la timp pentru a nu fi trasi la
raspundere.
Dupa un mars victorios, intre 4 si 21 martie, ostirea lui Tudor ajunge
in Bucuresti, fiind
primitacu entuziasm de catre populatie. Desi multimea il numea „Domnul Tudor", marele patriot
nu s-a p roclamat domn. El a incercat sa rezolve problemele complexe care stateau in fata poporului roman, sprijinindu-se pe Adunarea norodului.
primitacu entuziasm de catre populatie. Desi multimea il numea „Domnul Tudor", marele patriot
nu s-a p roclamat domn. El a incercat sa rezolve problemele complexe care stateau in fata poporului roman, sprijinindu-se pe Adunarea norodului.
In Capitala a sosit si Alexandru
Ipsilanti cu oastea lui, dar in loc sa treaca Dunarea si sa mearga sa elibereze
poporul grec de sub dominatia otomana, asa cum isi propusese societatea
„Eteria", Ipsilanti ramane in Tara Romaneasca, incercand sa-si subordoneze
oastea lui Tudor si chiar pe Tudor. Retragandu-se de la Targoviste, Ipsilanti a
luat o serie de masuri administrative pentru a-si impune puterea asupra Tarilor
romane. Oastea lui Ipsilanti s-a dovedit a fi compusa mai mult din aventurieri
pusi pe jaf si capatuiala decat din adevarati patrioti, dornici sa lupte cu
hotarare pentru eliberarea poporului lor. Intrand in Tarile romane ca un
stapanitor, el a pus sub ascultarea sa Moldova si o parte din Tara Romaneasca
si a numit ispravnici, peste cei numiti de Tudor Vladimirescu. Ipsilanti cere
chiar lui Tudor sa se retraga din Capitala, fapt neacceptat de acesta.
Ramanerea eteristilor in Tarile
romane, in loc sa treaca Dunarea spre Balcani pentru eliberarea tarii lor,
incercarea lui Ipsilanti de a-si impune dominatia asupra Tarii Romanesti si a
lui Tudor si de lua sub comanda sa oastea lui Tudor, „ce numara 8000
valahi", cum sustine un memorialist, au agravat conflictul dintre cei doi
conducatori.
Dupa unii autori, Ipsilanti
considera ca are chiar dreptul la tronul Tarilor romane, intrucat si bunicul si
tatal sau fusesera domni in aceste tari.
Tudor Vladimirescu a luat pozitie
fata de intentiile si actiunile eteristilor pe pamantul romanesc si i-a trimis
lui Ipsilanti o scrisoare la 14 aprilie, prin intermediul divanului, in care se
spunea: „In numele lui Dumnezeu (…) opriti neomenia oamenilor dumneavoastra,
milostiti-va de un popor nevinovat (…) si asuprit pe nedrept, fata de care (…)
datorati multa recunostinta, cinstire si ingrijire. Destainuiti-ne in mod
sincer timpul cat veti mai ramane aici (…). Rechemati pe ispravnicii numiti de
dvs. ca sa vedem incotro mergem si sa putem face fata greutatilor nemaipomenite
(…). Sa ne ingrijim ca patria noastra sa nu ajunga prada si acelora care sunt
infuriati impotriva noastra (e vorba de turci, n.n)."
Dupa
cum ne informeaza cronicarul anonim in Istoria jefuitorilor Tarii Romanesti,
Tudor a
adus acuzatii grave lui Ipsilanti si l-a tras la raspundere, lucruri care i-ar fi muscat inima acestuia prin cuvintele: „Maria ta, ai dat stiri prin manifesturi ca te cheama patria si cum ca trecatoarea iti este la
Elada ca sa o izbavesti de subt jugul otomanicesc. Apoi acuma cum te-ai inscaunat la Targoviste si
cu ce cuvant te amesteci in stapanirea tarii si scoti biruri asupra locuitorilor si le iei vitele si bucatele".
adus acuzatii grave lui Ipsilanti si l-a tras la raspundere, lucruri care i-ar fi muscat inima acestuia prin cuvintele: „Maria ta, ai dat stiri prin manifesturi ca te cheama patria si cum ca trecatoarea iti este la
Elada ca sa o izbavesti de subt jugul otomanicesc. Apoi acuma cum te-ai inscaunat la Targoviste si
cu ce cuvant te amesteci in stapanirea tarii si scoti biruri asupra locuitorilor si le iei vitele si bucatele".
E clar ca aceste cuvinte i-au marit
ura lui Ipsilanti impotriva lui Tudor, punand la cale complotul ce avea sa-l
ucida.
Tarul Alexandru al Rusiei, pe care
conta foarte mult Alexandru Ipsilanti, aflat la Congresul Sfintei Aliante la
Laybach (Liubliana de azi), a condamnat si declansarea revolutiei romane si
rascoala lui Ipsilanti. Poarta otomana, al carei sprijin il ceruse marea
boierime, afland si de faptul ca Rusia nu sprijina cele doua miscari, nici pe
cea a lui Tudor, nici pe cea a lui Ipsilanti, s-a grabit sa stranga trupele si
sa le trimita asupra Principatelor. In fata invaziei otomane, Tudor a hotarat
sa se retraga spre Oltenia, unde intentiona sa organizeze rezistenta, in caz ca
nu ajungea la o intelegere cu Poarta. In drum spre Oltenia, la Golesti, Tudor
este arestat de eteristi in frunte cu Iordache Olimpiotul, din ordinul lui
Ipsilanti. La acuzatia adusa de Olimpiotul, la intalnirea de la 18 mai la
Golesti, ca colaboreaza cu turcii, Tudor a raspuns, foarte clar, ca e pregatit
sa lupte cu otomanii, dar trebuie sa incerce a negocia cu ei, in folosul
compatriotilor sai. In ceea ce priveste colaborarea cu eteristii, Tudor ii
invita pe acestia sa paraseasca
teritoriul romanesc, deoarece eliberarea Greciei se poate decide in Imperiul
otoman, si nu in Valahia. Aceasta orientare nu putea satisface pe conducatorii
eteristi, caci ei hotarasera cu mult inainte soarta lui Tudor. La arestarea lui
Tudor, Iordache Olimpiotul are concursul lui D. Macedonschi si Hagi Prodan,
capitani de arnauti, trecuti de partea lui Tudor, care, dupa cum spun unii
autori, erau mai mult oamenii lui Ipsilanti, decat ai lui Tudor. Acestia ar fi
fost nemultumiti si de severitatea lui Tudor in pedepsirea unor panduri, pentru
acte de indisciplina. In momentul arestarii, Tudor nu s-a putut opune, deoarece
cei doi capitani invoisera oamenii de nadejde ai lui sa plece la Pitesti, dupa
diferite treburi in ziua de Sf. Constantin (21 mai) si ii inlocuisera cu 300 de
oameni ai lui Prodan, in majoritate sarbi. Simtind sfarsitul ce i se pregatea,
Tudor a spus celor doi capitani: „sufletul meu presimte ceva rau, care mi se va
intampla, sangele meu sa fie asupra voastra si asupra copiilor vostri".
Lui Iordache Olimpiotul si eteristilor care-l arestasera, Tudor le-a spus: „vreti
sa ma omorati? Eu nu ma tem de moarte. Eu am infruntat moartea in mai multe
randuri. Mai inainte de a ridica steagul spre a cere drepturile patriei mele,
m-am imbracat in camasa mortii. Turcii sunt in tara, dar nu sunteti in stare si
nu veti fi niciodata a va bate cu dansii cu isprava (…) voi oamenii fara
capatai si straini cu totul de aceasta tara."
Fiind dus la Targoviste, Tudor este supus la
chinuri, pentru a spune unde „a ascuns banii", si apoi asasinat miseleste
in noaptea de 26 spre 27 mai 1821. Dupa cum afirma I. P. Librandi, „Caravia l-a
impuscat cu pistolul, apoi l-au ciopartit; i-au taiat capul, iar trupul i l-au
aruncat in rau".
Prin moartea lui Tudor Vladimirescu,
romanii au pierdut nu mare conducator politic si militar, un patriot infocat,
luptator darz pentru drepturile poporului sau. Eteristii au comis – afirma G.
D. Iscru in lucrarea sa dedicata revolutiei din 1821 – in final, acel asasinat
odios, ramas pentru noi ca o rana deschisa, iar pentru ei, in fata oricarei judecati
obiective, o pata neagra pe care n-o va putea sterge nimeni in desfasurarea
istoriei.
Oastea lui Tudor este subordonata
eteristilor, fiind numiti comandanti D. Macedonschi si Hagi Prodan. La Pitesti,
din ordinul lui Iordache Olimpiotul, pandurilor li s-a luat o mare parte din
munitie si din artilerie. Olimpiotul a jefuit si casa de bani a ostii
pandurilor si a trimis banii sotiei sale la Campulung, fapt care denota cat de
„revolutionar" si „de patriot" era acesta. Pandurilor li s-a ascuns ca
Tudor a fost omorat, de teama unei revolte a „adunarii norodului"; au fost
amagiti ca a fost trimis pentru tratative la Ipsilanti, apoi a fost raspandit
zvonul ca a fost inlaturat datorita tradarii.
Oastea lui Tudor, ramasa fara
conducator, s-a retras spre Oltenia, reusind sa treaca Oltul pe la Vulturesti.
Multi panduri nu au vrut insa sa se subordoneze eteristilor si au plecat spre
casele lor.
Prima lupta cu trupele turcesti a fost dusa de pandurii lui Ioan
Solomon, lasat de Tudor
comandant al trupelor din Oltenia. El primise o scrisoare de la Golesti din partea lui Tudor, sa vina din Craiova spre Ramnicu Valcea pentru a face jonctiunea cu fortele principale care din Bucuresti. Fiind
urmarit de turci, care invadasera tara pe la Calafat, Solomon are o lupta cu acestia la Zavideni (circa 10 km nord de Dragasani), insa este nevoit sa se retraga pentru a nu fi coplesit de superioritatea turcilor.
Afland ca Tudor a fost omorat de eteristi, Solomon a refuzat sa se uneasca cu acestia si, lasand
pandurii sa plece prin paduri, spre satele lor, a trecut cu nume schimbat granita spre Transilvania.
comandant al trupelor din Oltenia. El primise o scrisoare de la Golesti din partea lui Tudor, sa vina din Craiova spre Ramnicu Valcea pentru a face jonctiunea cu fortele principale care din Bucuresti. Fiind
urmarit de turci, care invadasera tara pe la Calafat, Solomon are o lupta cu acestia la Zavideni (circa 10 km nord de Dragasani), insa este nevoit sa se retraga pentru a nu fi coplesit de superioritatea turcilor.
Afland ca Tudor a fost omorat de eteristi, Solomon a refuzat sa se uneasca cu acestia si, lasand
pandurii sa plece prin paduri, spre satele lor, a trecut cu nume schimbat granita spre Transilvania.
Efectivul fortelor principale ale
oastei pandurilor, apreciat la circa 4000 de oameni la trecerea Oltului, a angajat lupta cu fortele turcesti la 27 mai
1821. pentru a se masca locul de trecere
a Oltului, a fost trimis un detasament de 300 de panduri care sa retina si sa
atraga fortele turcesti la Dragasani. Acestia au trecut pe ascuns Oltul in
noaptea de 27-28 mai si au ocupat casele din nordul Dragasanilor. Turcii, in
numar de 3000, veniti din Craiova in urmarirea pandurilor, au atacat micul
detasament prin viile de la marginea de nord a Dragasanilor. Erau 3000
impotriva a 300, insa pandurii s-au aparat cu indarjire. Intre timp, grosul fortelor
romanesti au putut trece nestingherite Oltul, la Vulturesti. Turcii au avut 86
de morti si 200 de raniti, iar pandurii 33 de morti si 17 raniti. Seara,
vitejii panduri s-au intors la grosul fortelor. A doua zi, 29 mai, are loc
prima lupta a pandurilor cu turcii la Dragasani. Lupta a inceput printr-o sarja
a calaretilor panduri asupra unei coloane otomane ce iesise din Dragasani cu
gandul, probabil, sa afle unde se afla oastea romaneasca. Atacul a ca un
trasnet; turcii luati prin surprindere se raspandesc in formatie de lupta, insa
sunt loviti naprasnic cu securile si cu sabiile. O rup la goana inapoi spre
Dragasani. Calaretii pandurilor, care-i urmareau, sunt opriti de focuri de arma
din casa satrarului, aflata in apropierea manastirii. In ajutor vin si fortele
principale ale pandurilor. Lupta continua cu schimburi de focuri pana la pranz.
Era nevoie de artilerie pentru a fi daramate zidurile manastirii, insa cele
doua mici tunuri pe care le mai aveau pandurii erau insuficiente. Turcii au
folosit si doua case boieresti fortificate. Munitia fiind pe terminate, cu
amaraciune in suflet, cu ura pe eteristii care spuneau ca vor veni in urma si
nu mai apareau, cu blesteme la adresa lui Iordache, care oprise carurile cu
munitii si tunurile ostirii, pandurii se retrag spre nord.
La Dragasani a fost o victorie, insa
nu a putut fi desavarsita, pandurii neavand munitiile necesare. Nu au fost
sustinuti nici de detasamentul de arnauti calari ai serdarului Diamandi
Giuvara, care trecuse prin apropiere. Dezamagiti, unii panduri s-au grupat la
Ramnic. Eteristii au mers pe drumul direct de la Pitesti spre Ramnicu Valcea.
Aici vine si Ipsilanti din Targoviste, pe motiv ca nu putea face fata trupelor
otomane conduse de Chehaia-bei. D. Macedonschi si Hagi Prodan s-au intalnit la
Ramnic cu Ipsilanti. Se plang acestuia de Iordache si Farmache, care le luasera
munitiile, si de G. Diamandi, care nu-i ajutase; altfel, turcii ar fi fost acum
infranti. Fanariotul ii asculta, dar „nu-i aude"; probabil nu avea incredere
nici in ei, caci a luat o masura care i-a uluit. Sunt obligati sa dea comanda
lui Iordache Olimpiotul. Astfel „erau rasplatiti" cei doi tradatori ai lui
Tudor. Ei ii spun insa lui Iordache, sa aiba grija cum se poarta cu pandurii,
caci intrase in urechile lor zvonul ca el (Iordache) „a fost pricina pierzaniei
lui Tudor". Alexandru Ipsilanti spera sa castige cu bani pe panduri, insa
inimile acestor patrioti adevarati nu puteau fi cumparate cu arginti. Au
preferat sa plece spre familiile lor, asteptand vremuri mai bune, sau sa se
faca haiduci. Iata, deci, ca nici Adunarea norodului nu a vrut sa se
subordoneze lui Alexandru Ipsilanti, asa cum nu a dorit-o nici Tudor.
Acuzand pe panduri ca s-au retras de
la Dragasani, „bine era sa mai fi tinut pozitia" – spunea Ipsilanti -,
acest ingamfat fiu de fanariot a declarat capeteniilor pandurilor; „Acum merg
eu singur de a-i izbi pe vrajmasi cu tot trupul meu si a da sfarsit acestui razboi". Faptul ca
erau vorbe goale, de parada, se va vedea in a doua lupta de la Dragasani de la
7 iunie 1821, dintre eteristi si turci. Lupta eteristilor, de la Dragasani, n-a
fost nici pe departe o lupta eroica impotriva turcilor; ea reflectat lipsa de
hotarare a eteristilor, slaba lor pregatire militara, spiritul aventurist si tradator
al conducatorilor lor si chiar al lui Ipsilanti.
In ceea ce priveste raportul de
forte, cele eteriste erau mult superioare celor otomane; eteristii aveau circa
7500 de oameni (dupa alte izvoare 10000), iar turcii numai 5000. Dupa Chiriac
Popescu, numarul turcilor era de 4000, dupa M. Cioranu, de 6000. Alaturi de
eteristi au fost si circa 500 de panduri pedestri, condusi de Ioan Oarca si 300
de calareti, comandati de Mihail Cioranu, fost aghiotant al lui Tudor.
Planul era ca sa fie atacate, cu o
parte din forte, trupele turcesti din schiturile de la sud de Dragasani;
Serbanesti, Stanesti, Strajesti si Mamul si flancurile, iar atacul principal sa
se dea frontal, de catre fortele conduse de Iordache si Caravia. Lupta a
inceput-o batalionul sacru, format din 800 de mavrofori, urmat de arnauti
husari si cazaci. Turcii au raspuns printr-un contraatac impetuos si au
inconjurat batalionul sacru. In loc sa intervina cu energie, trupele lui
Iordache si Caravia, la bataia pustilor otomane, s-au retras in debandada.
Intreaga oaste eterista era in pericol de a fi decimata, dar a intervenit
detasamentul capitanului roman Oarca cu pandurii sai, caliti de la exercitiile
militare organizate de Tudor, care se opun miilor de turci, imbatati de succes
ca doborasera numerosi eteristi. Furia cu care lovesc acum pandurii ii
desmeticeste pe turci; acestia se opresc din urmarirea gloatelor inspaimantate.
Batalionul sacru al eteristilor nu poate fi salvat. Majoritatea sunt taiati.
Din 800 raman numai 120, care reusesc sa-si faca culoar de salvare cu sabia.
Din randurile pandurilor, raman pe campul de lupta 48 morti si raniti.
Neavand nici munitie suficienta si
nici un alt sprijin, micul detasament de eroi ai lui Oarca se retrage in ziua
urmatoare spre Ramnicu Valcea. Despre Iordache Olimpiotul, izvoarele spun ca la
inceputul luptei nu s-a gasit pe linia frontului, ci s-a dus, chipurile, sa
intampine un detasament intarziat, eschivandu-se de la atac. S-ar fi intors si
ar fi intervenit cand a vazut groaznica
macelarie de catre turci a eteristilor, dar fara vreun rezultat.
Caravia, celalalt conducator al eteristilor si ucigas al lui Tudor, a ordonat
detasamentului sau sa atace cu o zi inainte de data stabilita, pentru a culege
singur laurii victoriei. Dar la riposta turcilor, a luat-o la fuga, dezertand
de pe campul de lupta. Seful suprem al eteristilor, Ipsilanti, care, asa cum
relateaza martorul luptei, M. Cioranu, „facea pe feldmaresalul", „pe
generalisimul", era departe, undeva in spate, la 16 km distanta, in satul
Bucsani una (comuna Ionesti) la nord de Dragasani, sa nu-l „ajunga vreo ghiulea
sau vreun glont". Asa stia el „sa izbeasca pe vrajmasi", cu tot
trupul sau.
Retras la Ramnic, Ipsilanti acuza pe
comandanti ca a fost tradat, „ca a pierdut toata munitia si tunurile", ca
„arnautii n-au pofta de a sta la razboi" si fug la mirosul ierbii de
pusca. Nefiind in stare sa stranga trupele si sa impuna disciplina, sa
organizeze din nou lupta sau rezistenta, Ipsilanti se retrage spre manastirea Cozia,
cu gandul de a trece in Transilvania. Resturile ostirii merg dupa el si-i cer
lefurile. Ipsilanti refuza sa le satisfaca dorinta, acuzandu-i ca au fugit de
la Dragasani „fara macar a deserta un pistol asupra vrajmasilor". Pentru a
scapa si a nu fi ucis, el nascoceste minciuna ca Austria a declarat razboi
turcilor si ca trupele acesteia au intrat in Caineni. Librandi afirma ca
noaptea, lasul conducator al Eteriei a iesit pe ascuns din manastire si a
trecut granita in Transilvania, obtinand cu insemnate sume de bani pasapoartele
false de la autoritatile austriece. Fiind opriti de austrieci la granita, cei
doi vanzatori ai lui Tudor, D. Macedonschi si Hagi Prodan, s-au indreptat spre
manastirea Tismana, unde se retrasesera ramasitele ostirii pandurilor. Aici,
pandurii, in frunte cu Papa Vladimirescu, fratele lui Tudor, au cerut socoteala
celor doi pentru faptele lor. Sunt arestati, bagati in fiare si chinuiti 21 de
zile, pana la sosirea turcilor. Li s-a dat drumul „doar in camasi", cum ne
informeaza Chiriac Popescu, si s-au refugiat prin Transilvania in Basarabia.
Dupa cum ne
spune Aricescu, pandurii care mai erau aici s-au risipit prin munti si codri,
„facand vanatoare de turci, dupa sistemul haiducesc". Resturile ostirii
eteriste, urmarite de turci, au fost infrante la Sculeni si manastirea Secu din
Moldova.
Revolutia de la 1821, inceput al
epocii moderne in istoria Romaniei, a dat o lovitura puternica oranduirii
feudale si dominatiei otomane asupra Tarilor Romane. Ea a avut un puternic
rasunet asupra Moldovei si a Transilvaniei, unde masele asteptau pe craiutul
Tudorut „sa faca dreptate". Desi a fost infranta, revolutia lui Tudor
a avut unele rezultate pozitive. Poarta a fost obligata sa puna capat regimului
fanariot, asa cum ceruse Tudor Vladimirescu si sa revina la domniile pamantene.
Revolutia din 1821 a contribuit la dezvoltarea natiunii romane si la cresterea
spiritului revolutionar al maselor populare. Ea va continua in deceniile
urmatoare, culminand cu revolutia din 1848-1849 din cele trei tari romanesti.
Amintirea lui Tudor Vladimirescu a
ramas in constiinta poporului nostru ca un exemplu de mare patriot, care a
luptat pana la sacrificiul suprem pentru interesele nationale si sociale ale
romanilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu